Zadnjih dana na dva floora ponovno čitam i slušam Tima Ferrisa, i za oko (uho) mi je zapelo jedno zanimljivo pitanje upućeno većini sugovornika iz knjige Tools of Titans:, nazovi enciklopedije taktika, navika i strategija uspješnih ljudi (njih 200tinjak) koje je Tim intervjuirao kroz period od par godina: „Navedi najuspješniju osobu koju znaš.“ Jedno naoko jednostavno pitanje, na koje većina nas ima spreman odgovor kao iz puške; većinom su to klasici poput Richarda Bransona, Jeffa Bezosa, Barracka Obame, Michaela Jordana ili Angele Merkel.

Tko je treća najuspješnija osoba koju znaš?

No, u jednoj od epizoda svog podcasta „The Tim Ferriss show“, u razgovoru s Derekom Siversom, najpoznatijem po pokretanju web store-a za prodaju muzike CD Baby i mini-vodiču za poduzetnike koji možete pročitati u sat vremena „Anything You Want“, Tim je nabasao na zanimljiv koncept gledanja na to (a ujedno i većinu drugih pitanja): koja je treća najuspješnija osoba koju znaš?

Ta mala reformulacija traži malo podrobniju analizu navedenog pitanja, i čovjek se zapita – što uopće za nekoga znači uspjeh? Osobno, karijere mnogih javnih (po aktualnim kriterijima, uspješnih) osoba vidim kao posebnu mini verziju pakla od koje bih pobjegla glavom bez obzira i zabila se u fotelju sa šalicom čaja i nekom dobrom knjigom… a slično, sigurna sam, razmišljaju i svi drugi, ovisno o maloj verziji svemira koju žive; one man’s trash is another man’s treasure.

Kako glasi definicija uspjeha?

Sigurno je da generalno ideja uspjeha uvijek podrazumijeva jednu ili više od sljedeće tri komponente: poslovnu, obiteljsku i onu vezanu uz fizičko zdravlje. U svojem (britanski duhovitom, iako i nije rođeni Britanac) TED talku Alain de Botton, jedan od najvećih europskih suvremenih filozofa, dotiče se analize poslovnog segmenta uspjeha na vrlo simpatičan način (ako ste ikad osjećali određeni animozitet prema gospodi u Ferrarijima, nakon ovog videa ćete ih gledati drugačijim očima). 🙂

De Botton navodi kako je danas izuzetno bitno imati uspješnu karijeru – i predlaže na koji način je najbolje pristupiti potrazi za njom. Prema njemu, živimo u vremenu gdje je lako (zbog mnogobrojnih vanjskih utjecaja, od mišljenja bliskih nam osoba do marketinških poruka) željeti stvari iz krivih razloga. Iz tog razloga je ključno: biti sigurni da je naša definicija uspjeha upravo naša, a uz to biti svjesni da ne možemo imati sve.

U gore navedenoj knjizi, u poglavlju „Kako se ocjenjujete?“ Derek Sivers se također bavi idejom definicije uspjeha i potrebi da otkrijemo što je točno uspjeh za nas; Navodi kako neki uspjeh vide kroz to koliko novca zarađuju, a drugi kroz koliko ga doniraju onima kojima je potreban. Neki smatraju uspjehom promijeniti na bolje živote mnogih ljudi, dok drugi više cijene radikalnu promjenu života nekolicine bliskih ljudi. Slično, a opet tako različito.

Kako kaže Stephen Covey,

„Ako nam ljestve nisu naslonjene na pravi zid, svaki korak koji napravimo vodi nas na krivo mjesto brže.“

Klinci i uspjeh

Iz perspektive roditelja, čini mi se upravo te dvije stvari ključno za prenijeti na naše male, slatke, a nekad tako izluđujuće klince. Nekako u njima zalijevati stvari koje ih vesele, u kojima su dobri i naučiti ih da se treba i vrijedi potruditi za ono što želiš – ali da svako DA ujedno znači i NE nečemu drugome, te da se mora pažljivo (i srcem!) birati. A onda, ako uložiš trud i fokusiraš se na svoje snove, jednog dana možeš biti uspješan, baš u onom smislu uspjeha kako si ga sam definirao.

Za one koji nisu još raščistili sami sa sobom kako gledaju na uspjeh – ili su možda dogurali do standardne definicije uspjeha samo da bi saznali da zapravo to i nije to – čarobna formula bi mogla biti uzeti dan slobodno, zatvoriti se u neku kolibicu u Gorskom Kotaru bez interneta i promišljati o tome što vas čini sretnima. Zapravo, kad bolje razmislim, ta kolibica zvuči dobro i bez promišljanja. Uz troje djece, i samo malo tišine bi dobro došlo. 🙂

Lilit

 

P.S. Ako razmišljate o kretanju u poduzetničke vode, toplo preporučam gore navedenu „Anything you Want“ Dereka Siversa. Tih 80tak stranica malog formata jedan su od mojih bolje uloženih sat vremena u zadnje vrijeme. „Ako nije hell, yeah! – onda je ne.“ „I onda se sve u potpunosti promijenilo.“ „Prednost neimanja financiranja“ „Ideje su samo multiplikator izvedbe“ „Odbij hrabro“ „Ne kažnjavaj svakoga zbog pogrešaka nekoliicine“ – samo su neke od inspirativnih ideja koje poduzetnika u nastajanju mogu gurnuti u pravom smjeru. Također, nisu ograničene samo na poduzetnike. Većina savjeta (ili, kako ih on zove, stvari koje su mu se dogodile) mogu se primijeniti ako razmišljate o promjeni karijere, boljoj organizaciji vremena, povećanju produktivnosti ili nekom od sličnih izazova modernog doba.

Ako trenutno niste za knjigu, na linkovima niže možete naći linkove na epizode Timovog podcasta sa Derekom Siversom… a i moj tekstić o tome zašto možda ne želite da vam klinci budu najbolji na svijetu u svojem odabranom području.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *