Za početak, zgodno je naučiti djecu da nije sve što izgleda jestivo zaista jestivo (tu ćemo izbjeći pokoju kriznu situaciju). Nakon toga, da sami jedu i idu na wc – to nam donosi priličnu uštedu vremena. Zgodno je i kad se sami oblače, ili kad znaju prema uputama donijeti stvari (na primjer pivu iz frižidera), a kad krenu s kućanskim poslovima, otvaraju se skroz novi vidici.

Šalu na stranu, svakako je najbitnije djecu naučiti nekim osnovnim vrijednostima (koliko god gore navedene stvari bile važne, za njih, a i duševni mir nas roditelja), na primjer poštenju, iskrenosti, suosjećanju, brizi o drugima, upornosti… No, uz te univerzalne vrline, postoji još jedna osobina koja je apsolutno nužna za uspjeh u životu. Ne samo djeci, već i svima nama. Tu osobinu su usavršili, među ostalima, i Thomas Edison, Michael Jordan, Babe Ruth i Jack Welch, a zove se mindset (hrvatski možda najbliže – način razmišljanja).

Dr. Carol Dweck, psihologinja i autorica mega popularne knjige “Mindset: the new psychology of success” preispituje dosad uvriježeno mišljenje da su, primjerice, inteligencija ili umjetnički talent urođene osobine svake osobe, i nudi prilično revolucionarnu protutezu da se baš svaka osobina može, uz dovoljno truda, naučiti. Prema Carol, mi smo prazan list, potpuno čist – a kako ćemo ga popuniti ovisi o čarobnoj osobini – mindsetu. Dr. Dweck razlikuje 2 tipa mindseta: fiksni ili ograničavajući mindset, te growth mindset – onaj otvoren za učenje i razvoj.

Fixed vs. growth mindset u primjeni

Za bolje razumijevanje oba mindseta, niže možete naći nekoliko primjera koji pokazuju razliku u pristupu osoba sa fiksnim mindsetom u odnosu na one s growth mindsetom.

Fixed mindset

(Moja sposobnost je nepromjenjiva i ujedno ono što me iz temelja definira. Stoga su svaki neuspjeh ili kritika tragični i definitivni)

  1. IZAZOVI: Uvijek i pod svaku cijenu moram izgledati pametno i sposobno. (Izbjegavam teške zadatke)
  2. TRUD: Ako sam stvarno sposoban, ne moram se truditi. (Ako se moram truditi, znači da nisam poseban / dovoljno talentiran)
  3. NEUSPJEH: Neuspjeh otkriva moje mane i pokazuje da nisam dovoljno dobar. (Moram sakriti svoju nesposobnost)
  4. KRITIKA: Ne želim slušati nikoga tko govori loše o meni. (Ignoriram konstruktivnu kritiku)
  5. TUĐI USPJEH: Lako njemu, drugi su mu pomogli. (Osjećam se ugroženim)

Growth mindset

(Ono što (još) ne znam, uz dovoljno truda mogu naučiti)

  1. IZAZOVI: Uvijek i pod svaku cijenu želim učiti. (Biram teže zadatke za koje se moram više truditi i razvijati nove vještine – čak i ako ne uspijem otprve)
  2. TRUD: Izvrsnost traži sate / mjesece / godine predanog rada. (Ako se budem trudio, postajat ću sve bolji i bolji)
  3. NEUSPJEH: Neuspjeh mi pokazuje na čemu moram dodatno poraditi. (Ovaj put nisam pobijedio, no za sljedeće natjecanje ću više trenirati skokove)
  4. KRITIKA: Hvala ti što si mi obratio pažnju na te propuste. (Konstruktivnu kritiku vidim kao priliku za učenje)
  5. TUĐI USPJEH: Želim biti kao Sanja, njoj sve ide od ruke. Morat ću više učiti. (Tuđi uspjeh me inspirira da radim još više)

U koji mindset mi pripadamo?

Većina ljudi koji rade na sebi, educiraju se, putuju, otvoreni su prema drugačijim kulturama i novim idejama, automatski će pomisliti da imaju growth mindset. I mene je iznenadilo da je istina pomalo drugačija. Zapravo, svi smo mi neka kombinacija fiksnog i growth mindseta, kako na kojem području; u poslu, na polju kreativnosti, u sportu – pa čak i u međuljudskim odnosima. Ključno je prepoznati što dovodi na površinu naš fiksni mindset, te kako ga preoblikovati u growth mindset.

Posebno zanimljivo je da je moguće ljude vrlo jednostavno privremeno ubaciti u fiksni ili growth mindset; primjerice, Carol navodi jedan eksperiment gdje je grupa zaposlenika sudjelovala na tečaju kompjuterskih vještina. U prosjeku, svi zaposlenici su imali jednaku vjeru u svoje kompjuterske vještine, no polovici su rekli da su kompjuterske vještine urođena sposobnost, a ostatku da se te vještine mogu naučiti. Grupa koja je mislila da se radi o urođenoj sposobnosti je tijekom eksperimenta izgubila vjeru u svoje vještine, dok je ostatak napredovao unatoč greškama koje su radili.

Iz ovoga je vidljivo da snaga mindseta nije nipošto zanemariva. Osim što svaka osoba može puno bolje iskoristiti svoj potencijal ako životu pristupa iz cipela growth mindseta, prepoznavanje fiksnog mindseta u drugima pomaže nam da ih puno bolje razumijemo, neutraliziramo destruktivna ponašanja i pomognemo im da promijene svoj pristup. Ovo je posebno važno u poslu gdje je osnovna zadaća menadžera usmjeravati zaposlenike kako bi maksimalno iskoristili svoj potencijal, a još i više u obrazovanju gdje učitelji i profesori od najmanjih nogu oblikuju umove naših malih ljudi.

Kako se trajno ubaciti u growth mindset?

Ovo je zasigurno najbitniji korak ako želimo zaista iskoristiti sve prednosti koje nudi ovaj način razmišljanja. Za trajno rješenje, potrebno je kontinuirano komunicirati na način koji potiče growth mindset. Kako prema djeci, tako i prema zaposlenicima, ili čak u vlastitim internim monolozima. Ukratko:

  • Umjesto sposobnosti, treba hvaliti proces (trud, strategiju, inovativan pristup, upornost, fokus). Umjesto: „Odličan uspjeh, stvarno si pametan!“ → „Odličan rezultat! Vidi se da si marljivo vježbao i riješio puno različitih zadataka.“
  • Postavite novi sustav vrijednosti. Umjesto: „Tako si brzo i lako riješila taj problem!“ → „Oprosti, čini se da sam ti zadala prelagan zadatak, idemo pokušati nešto malo izazovnije.“ Ili, za večerom razgovarajte o izazovima s kojima ste se taj dan susreli i objasnite zašto su bili zanimljivi i kako ste ih riješili (ili što ćete pokušati sutra).
  • Usvojite riječ „JOŠ“. („Nisam dobar u matematici.“ JOŠ. „Ja to ne mogu!“ JOŠ.)

Je li growth mindset garancija da ćemo biti uspješni?

John Wooden (A.K.A. Coach), legendarni košarkaški trener koji je sa UCLA momčadi osvojio 10 nacionalnih prvenstava u 12 godina koliko ih je trenirao, bio proglašen najboljim trenerom  6 godina zaredom i bio prva osoba koja je ušla u national hall of fame i kao igrač i kao trener, uspjeh definira na sljedeći način: Duševni mir postignut samo kroz zadovoljstvo sobom, znajući da ste dali svoj maksimum. Njegov je TED talk “The difference between winning and succeeding“ prožet jednostavnim mislima koje utjelovljuju growth mindset i odlična je inspiracija svakome tko želi ideju growth mindseta primijeniti na vlastiti život ili je prenijeti svojoj djeci. Naravno, nikad nema garancije, ali kako i sam Coach kaže,

„…To je ono što je stvarno važno. Ako se potrudite redovito dati sve od sebe, rezultati će biti oni kakvi trebaju biti. Ne nužno onakvi kakvi biste željeli da budu, ali onakvi kakvi trebaju biti.“

Za one koje je zaintrigirala priča o mindsetu i željeli bi saznati više o ovoj tematici, evo par zanimljivosti iz bespuća interneta:

  • Genijalan John Woodenov TED Talk možete u cijelosti pogledati ovdje, a njegovu poznatu piramidu uspjeha možete pronaći ovdje.
  • Michael Jordan, picture perfect primjer growth mindseta, u ovom kratkom filmiću objašnjava glavni razlog zašto je uspio.
  • Kampanjci (a i oni koji jednostavno vole simpatične animacije) mogu pogledati ovih nekoliko filmića: Kratak sažetak Caroline knjige možete pronaći ovdje, tu je i još jedna kratka animacija koja ilustrira razliku između fixed i growth mindseta, a ovdje u 4 minute možete pogledati kako se lakše ubaciti u growth mindset.
  • Kako je Richard Branson usvojio mindset koji ga je lansirao među milijardere (a možda mu zaradio i tu vitešku titulu), možete pročitati ovdje.

Lilit

2 comments on “Koja je najvažnija stvar kojoj možemo naučiti svoju djecu?”

  1. Jako bitna tema kod odgoja djece. I nešto što je teško stalno ispravno provoditi u odgoju. Super post za podsjetnik na to

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *