Work life balance (ili hrvatski: ravnoteža između poslovnog i privatnog života) čini se kao jeti, ili Atlantida; postoje neke (ponekad i vrlo živopisne) priče koje kažu da ih je netko negdje nekada vidio, ali nekog pravog dokaza nema ni za lijek. Pa se tako i postizanje te ravnoteže ponekad čini kao nemoguća misija.
Je li work life balance mantra ili glupost?
Ako pitate Jeff Bezosa (osnivača Amazona i trenutno najbogatijeg čovjeka na Forbesovoj top listi milijardera – dakle, čovjek može ponuditi dvije, tri pametne), on ne vjeruje da work-life balance uopće postoji. Smatra, zapravo, da je to jedan zaglupljujuć termin koji implicira da se radi o trade-off-u, što baš i nije točno. Istina jest da većina stvari koje radimo u životu ima neki oportunitetni trošak; Ako smo rekli DA jednoj stvari, nečemu drugome smo evidentno morali reći NE. No, kako Jeff navodi, radi se o krugu, a ne o ravnoteži; ako smo sretni na poslu, dolazimo kući s još više energije, i obrnuto. Na sličan način razmišljaju i Simon Sinek, Warren Buffet i Seth Godin (da nabrojimo samo neke).
Simon Sinek:
„Pravi work-life balance događa se jedino kada posao i život prestanu biti suprotne sile, i postanu komplementarne.“
Doduše, to može zvučati samo kao navlakuša da bismo više radili, ali nažalost, stvarnost je takva da ona stara 8-8-8 priča (8 sati sna, 8 sati na poslu i 8 sati slobodnog vremena) već neko vrijeme ne drži vodu. Posao nam se putem razno raznih uređaja ušuljao u praktički svo budno vrijeme; malo tko ne pogleda mailove s posla poslije večere, ne napravi ponekad od kuće neku prezentaciju ili se ne javi na neki poziv. Kao i sve, i to ima dobrih strana (recimo, rad od doma, iz kafića ili – za one prave sretnike – s neke egzotične plaže, a i uvijek ste u tijeku), ali ostaje činjenica da nam se privatno i poslovno vrijeme prožimaju.
Ako (ipak) imate osjećaj da previše radite, kako pokušati uspostaviti neki balans?
Ako ste pomislili da je upravo zbog te porozne granice između poslovnoga i privatnoga teško govoriti o ravnoteži, niste jedini. A kad smo u problemu, uvijek pomaže malo humora. Nigel Marsh, autor knjige „Fat, Forty, and Fired: One Man’s Frank, Funny, and Inspiring Account of Losing His Job and Finding His Life“, u svojem TED talku na klasično britansko-duhoviti način navodi 4 ključne opservacije vezane uz work-life balance:
- Budite iskreni – dozvoljava li vaš izbor karijere kvalitetno vrijeme s obitelji?
- Naprosto postoje neki poslovi u osnovi nekompatibilni sa značajnijom posvećenosti mladoj obitelji. I tu nam neće pomoći casual Friday.
- Vlade i korporacije neće riješiti vaš problem.
- Sami moramo preuzeti odgovornost za život kakav želimo voditi. Neće nam neka korporacija – „klaonica ljudske duše“ – pomoći u postavljanju granica.
- Pažljivo birajte vremenski okvir prema kojem ćete suditi razinu ravnoteže.
- Nije jednostavno (odnosno, vremenski ikako izvedivo) odraditi sve što želimo u jednom danu – ali možda jest u jednom tjednu. „Uživat ću nakon što odem u mirovinu“ možda i nije najbolji put (pogotovo s našim mirovinskim sustavom).
- Pristupite ravnoteži na uravnotežen način.
- Fanatično se posvetiti vježbanju uz 10-satno radno vrijeme ne stvara ravnotežu, već samo fit radoholičare.
Gledajući gore navedeno, može se reći da za postizanje ravnoteže između privatnoga i poslovnoga postoje samo 2 (ne i međusobno isključiva) puta:
- Postati čim produktivniji (više o tome kako to uspjeti možete pronaći u ovom postu)
- Pronaći posao koji volimo.
Pronalazak posla koji volimo – cjeloživotni projekt bez sretnog završetka?
Zadnja točka je, složit ćete se, ne samo odvojen blog post, nego i cijela knjiga.
No, za početak podijelit ću s vama nešto što je na mene osobno ostavilo dojam (zapravo, nešto slično na temu vlastitog poziva možemo čuti od većine zaista uspješnih ljudi). U svojem TED talku (nažalost pokojni) Scott Dinsmore, osnivač platforme Live Your Legend koja inspirira ljude da pronađu ono u čemu su zaista strastveni, navodi tri ključne stvari za pronalazak posla iz snova (onoga koji utjelovljuje ono što vi sami jeste, zbog čega će vas, dakako, najviše i usrećiti). Ono što je najbolje u njegovim prijedlozima – 100% su pod vašom kontrolom.
- Utvrdite koje su vaše jedinstvene snage. Ono što nećemo delegirati, već najbolje možemo obaviti sami.
- Identificirajte vaš okvir za donošenje važnih odluka. Jesu li to ljudi, novac, uspjeh ili nešto sasvim drugo.
- Obratite pažnju na vlastita iskustva koja vas najviše inspiriraju. Ljudi, situacije, događaji… sve što vam pomaže kreirati vlastitu definiciju uspjeha.
Ukratko – zapitajte se: „Koji to posao ne možete NE raditi?“ – i krenite.
Da sumiramo:
- Budite iskreni o vašem izboru karijere.
- Vlade i korporacije neće riješiti vaš problem.
- Pažljivo birajte vremenski okvir prema kojem ćete suditi razinu ravnoteže.
- Pristupite ravnoteži na uravnotežen način.
- Postanite produktivniji i/ili pronađite posao koji volite.
- Za pronalazak posla koji volite, morate prvo dobro upoznati sebe… i krenuti.
Ako primijenite sve gore navedeno, vjerojatno ćete uspješno izbjeći ovakve situacije:
A za one koji su bili dovoljno uporni i stigli do kraja posta, evo još par inspirativnih (i zabavnih) crtica s Interneta:
- Warren Buffet i Jon Bon Jovi zajedno su odsvirali ukulele duet u dobrotvorne svrhe. Ni ja nisam vjerovala; srećom, na Youtube-u postoji dokaz.
- Cijeli intervju sa Jeff Bezosom o putovanju u svemir, pomaganju beskućnicima i igranju veterinara na ranču njegovog djeda pročitajte ovdje.
- Seth Godin osim work-life balance uvodi i nove termine: work-food balance i work– breathing balance.
- Simon Sinekov intervju sa Marie Forleo na temu kako postati izvrstan lider (i uz to prići najbliže moguće ravnoteži privatnog i poslovnoga) možete pronaći ovdje.
- Kratak isječak intervjua sa Warren Buffetom gdje spominje ravnotežu poslovnoga i privatnoga pogledajte ovdje.
Lilit
voljela bij da je post čak i duplo dulji jer si bas zanimljivo obradila već kao poznatu temu.